Isu Keluarga

Ceritanya fil rapat dengan saya sebab masa dia lenguh saya yang urutkan contohnya belakang tangan kaki dia

Assalammualaikum. saya nak kongsikan 1 cerita. kisahnya bermula bila saya bpindah ke rumah mertua. sebelum ni saya dan suami mmang selalu datang tidur kat rumah mertua berhari2 dsebabkan ayah mertua saya tak sihat.

suami anak kesayangan ayahnya.. 6 bulan jugak la ulang alik ke rmh mertua lgipun rumah saya takjauh ngan rumah mertua 40 mnit je. Sepanjang saya tnggal kat rumah mertua saya yang buat kerja2 rumah dari membasuh baju, sidai baju, memasak, mengemas, pinggan cawan yang adik2 ipar anak2 sedara makan minum pun saya yang basuh.

sebenarnya saya bukan la menantu pilihan.
Ceritanya mil tak suka sangat dengan saya sebab saya lebih rapat dengan fil. fil nak makan apa. Macam cucur ka. lauk2 apa ka semua saya yang masakan.. saya jaga fil dari dia boleh bjalan..

bjalan dengan tongkat sampai tak boleh bjalan lgsung. Dari boleh duduk sampai kena dduk dtempat yang boleh bsandar macam dinding. dan last sampai bbaring ja fil de knsr saraf makin hari sakit dia makin mlarat..

fil rapat dengan saya sebab masa dia lenguh saya yang urutkan contohnya belakang tangan kaki dia. mula tu dia malu2 sebab fil jenis pndiam malu2 dengan mnantu prempuan.

Saya urut sebab kesiankan dia kadang2 dia mnitiskan air mata bila dia sruh anak2 dia..mil urutkan.. depa semua takmau. lpas 6bln fil mningal. suami ajak pndah. lega saya. Mil btambah2 tk suka dengan sya. Mungkin cmburu kut saya rapat ngn suami dia.

Fil tpksa suruh atau mntak apa2 dengan saya sebab mil taklayan dia sangat mcm nk mkn ccur ke. nak mkn bbur2 ke mil malas layan dia sruh makan nasik ja. mil memang cakap kasar dengan saya..

kalau nak suruh masak apa2 dia akan hei2 kan saya ja. Macam sruh msakkn utk kakak ipar saya ke dia akan kata hei hang msak laksa kak ti hang nk balik. padahal rmh saya lg jauh dari rmh kak ipar.

mak mertua mmng jenis tak suka mnantu prempuan. Kakak biras saya cakap dulu lagi truk mil layan dia.. sbanarnya sya mgharapkan mil sayang saya.. sbab yatim piatu syg tu amat brharga buat saya. Tapi tak apa..

alhamdulillah fil sayang saya. mil bkn taksuka mnantu2 prempuan ja.. anak2 yg menantu2 pmpuan lahirkan pn dia tak suka.. anak2 abang ipar saya yg sulung selalu kena halau balik.. kalau saya bagi cucur kat anak2 abang ipar saya yg sulung saya akan kena marah.

Sampai nak bagi apa2 kena sorok2. Dia cuma tatang cucu2 anak2 prempuan je. Kalau ada ayam goreng cucu2 anak2 prempuan dia ja dpat.. anak2 saya dengan anak kakak2 biras tak dapat..

lepas 10 tahun mak mertua dah 70 tahun. Kalau nak critakan ape yang dia buat apa yang dia layan kami mnantu2 prempuan. Anak2 kami ni. Berjela2 kena karang. sekarang ni mil str0 ke sbelah badan. anak2 prempuan yg dia tatang.

layan macam tuan puteri slalu balik masa dia sihat dulu semua jarang2 dah balik. kami2 yang mnantu prempuan ni yg mandikan dia. kakak biras cakap aisya hang boleh layan mak.

Hang tak ingat ka dulu dia buat apa kat kita. sbenarnya saya tak penah lupa pn layanan mil kat saya trutama kat anak2 saya. orang ckap biar buat kita jgn anak2 kita. sya pun dah 32 tahun.

Tak lama lagi akan tua jgk. ikutkan trasa hati ni takpyah ckap la. tpi bila slalu tengok mil nangis sebab anak2 prempuan. cucu2 kesayangan yg dia tatang takpnh mlawat dia wlaupn rmh dekat2 saya jafi sedih. Saya tkut nasib saya akan sama macam dia. kadang saya sampai rmh dia tengok pmpes dia dah bocor.

Tempat tidur hncing.. sya cume bayangkan macamna la kalau saya dah tua nanti.bsaya selalu urut kan mil alhamdulillah sekarang dia dah boleh makan sndri. syukur dia da layan saya anak2 saya. Kakak2 biras saya baik2 mgkin da sedar kut.. cuma kakak2 biras saya msih terasa..
<span;>ok. Sekian trima kasih..

Leave a Reply

Your email address will not be published.