Isu Keluarga

Untuk pengetahuan semua berberapa hari lepas dia hantar wssap dituduhnya aku sedang tidur di rumah lelaki lain

assalamualaikum min yang d hormati hide ye aku punya acc fb kalau tak hide pun tak ape sebab fake acc. Aku berumo 30an dah kawen selama 18 tahun ada 2 orang anak sorang meningkat remaja, sorang lagi 7 tahun.

Diringkaskn cerita, aku dapat tahu yang somi aku pernah terlanjur dalam tahun 2017 dengan perempuan lain. Berat sebernanya untuk aku tanggung beban perasaan  dan emosi ni sebernanya.

Sebelemnya dulu somi aku, seorang yang somi  baik, ayah yang baik tanggungjawab tak pernah culas cuma dia hanya tak solat. Sejak aku tahu dia crg dgn aku,aku jd berubah min. Hilang rasa hormat,rsa cinta dn kshsayag aku padanya

aku menanggis min,slma 3thn..pd permulaan msa aku thu. buntu min aku down sgt aku berubah sikap,aku jd seorg yang pemarah dn berdendam aku rsa sakit sgt min hari2 aku menanggis meratap hngg aku menyalahkn drisendiri.

Apa salah aku, apa dosa aku jadi seorg isteri tidak sempurnah kah aku? jadi seorang isteri yang telah bekorban segalanya masa tenaga dan kerjaya untuk sbh kehidupan yang namanya rumahtangga.

dalam masa 3 tahun tu aku bina kekuatan hati emosi aku bangkit dari rasa sakit yang sangat2 sakit aku hampir bnnvh diri min, emosi aku tak stabil aku rasa down sangat kecewa tak payah cakap hancur bekecai remuk tak besisa.

hanya yang pernah merasa tahu rsanya bila tahu diri rumahtangga di khianati oleh orang yang kt sayang percya dan hormat. Selama 16 thn berkahwin min aku jaga maruah, jaga diri jaga rmhtngga jaga anak2 yang aku tahu hidup aku hnaya habis di dalam rmhtangga mnguruskn segalanya dari dalam rumah hingga di lua rumah.

Aku surirmh sepenuh masa ketika itu aku tak kerja dan berhenti kerja di awal tahun perkahwinan. Aku pandai drive moto dan kereta dan ada lesen keta. Suami aku pernah lafazkn lafaz sorih dan jelas berbrpa tahun lepas, masa tu aku tak thu yang dia lafazkn tu lafaz sorih.

Entah macammna  kebelakangan ni Allah detikkn hati aku trfikir akan lafaz tu semula. Banyak lagi yang berlaku sebernanya min, dia pernah kata pergilaa ko jauh2 lari sana, cari lah lelaki lain, di ucapkan berulangulang adakah itu ayat menghalau?

aku ni isteri dia min, tergamak dia kata begitu dan di dia hina aku min, kisah silam aku, maruah aku dia pijak min aku istri yang bedikari dari keja di dalam rumah sampai yang sepatutnya tanggungjawab bersama seperti membeli keprluan dapo  aku yang membeli setiap hari setiap masa,

nak shopping ke mmbeli apa2 barang keperluan dari at kerja semua aku yang uruskn min. Kerja somi kadang mnntut dia pergi travel sehingga sebulan dua. Aku d tinggalkn di abaikn dari nafkah zahir dn batin.

Aku sedih min, kadang2 aku rsa aku ni bukan isteri org hnya isteri ats kertas hmm. Ke hulu k hilir aku sorang2 tempuh segalanya sorang diri. Sekarang aku tak tahu apa status aku min. Sekarang aku dah bekerja alhamdulillah rezki cuma aku belum failkn dn pegi ke makamah pengesahan lafaz sorih tu.

Suami tak mengaku dia pernah lafaskn lafaz sorih tu dan nafikn sekeraskerasnya, sedangkan dia lafaz dalam keadaan tenang dan waras tanpa di paksa. Saksi hanya aku dan dia je min di dalam bilik kami.

Untuk pengetahuan semua berberapa hari lepas dia hantar wssap dituduhnya aku sedang tidur di rumah lelaki lain. Dikatanya aku ada lekaki lain. Sedangkan aku berada dan tido d rumah ahli keluarga ku sendiri.

Katanya, kalau aku dh ada lelaki lain, dia tak kesah dan tak marah siapa pun lelaki tu ko pergilaa ekot lelaki tu. Patut ke seorang somi mengatakan begitu terhadap isterinya sendiri?mendoakn aku perkara yang bukan2 menabur fitnah dn lemparkn tuduhan yang tak berasas.

Aku tak tahu nak kata apa aku hntr pic rmh keluarga aku. Lepastu dia pujuk balik tanya khabar aku aku turun keja tak dah makan ke. yang terbaru dia belikn aku ssuatu dgn harga beratus bkn aku tak hargai aku min, tapi hati aku  dah tawar min heartless aku dah tak ade rasa apa2 terhadap dia aku dah tak nak hudup bersama dia lagi min.

Dari segi percakapan perbuatan dia, dia dah tunjuk yang dia buang aku tapi dia taknak lepaskn aku. Dia saiko min sekejap jadi baik bercakap dan layan aku bila dia perlu. Lepstu kqmi akan begaduh dan aku akan mngungkit apa yang dia pernah lakukan pda aku dan rumahtangga kami.

Aku pernah tera jang dan tumbok dada dia min bergaduh didalam keta sedangkn dalam keta tempat duduk di blakang ada anak bongsu. Aku pernah gigit lengan dia min c4kar dada dia bawah mata dia min aku seperti hilang kawalan min sejak aku thu dia curang.

Ohh lupa, aku jugaa pernah sakit akibat d s!h!r min rumahtnnga kaki pernah terkena sih!r pemisah aku berubat merata tempat alhmdllah aku sembuh walau tak sepenuhnya sebab aku masih boleh kawal keadaan diri aku.

Sebenanya  dah aku tak tahan min, aku dapat rasa yang aku nak lead to depreesion mngkin juga aku dah ada dpression cma aku tak menjalani ujian dass. Emosi aku trganggu tapi kerja harian dan tanggungjawab harian aku masih boleh buat seperti biasa termasok bekerja.

Bila somi ada dirumah aku rasa trigger min, tiba2 jantong aku berdegup laju tapak tangan aku berpeluh dan pucat. Satu lagi, somi aku ada sikap kalau mencari brg tak jumpa, dia akan menyalahkn mengeluakn kata2 yang mnguris hati pada aku at anak dia yang sulung sehingga anak sprti sorang yang trauma at depress bila ayhnye ada di rumah.

Suami jenis pendiam, dia suka berahsia dari telefon dia aku tak bole sesuka hati nak pegang min nak cek telahan lagi, aku bukan jenis suka cek tlfn somi. kami masih tinggal serumah min, dia masih jalanakan tanggjawab dia seperti biasa.

Sekarang aku bekerja, alhamdulillah aku dah kawal emosi aku, Adakah dia masih sayang kan aku? aku dah tak menaruh hrpn lagi dalam rimahtngga seperti sudah hilang keberkatan kebahagiaan dalam rmh tngga kmi.

Yang hanya adalah kepuraan dan rasa tanggungjawab terhadap anak2. Satu lagi min, kalau kmi bergaduh dalam wssap, dia akan wssap anak dan selalu bertanya pada anak, adakah aku marah2 d rumah? marah anak2? tak min, aku tak lepaskn kemarahan aku pd anak aku aku layan mreka dengan baik.

Nampak tak permainan somi aku, saiko kn. macam mane nak lepas dari perkahwinan ni, aku dah tak boleh nak hidup bersama dia lagi. Lagi lama aku dalam perkawinan ni, lagi tertekan emosi aku aku taknak sakit kan dia dengan melakukan serangan fizikal apa bila ada masa aku trigger dengan prbuatan dia.

Tolong jangan kecam y aku hnya nak pendapat yang bernas. Maaf aku tak pandai susun ayat dan jalan cita beterabur. Kadang2 aku jadi pelupa. alhamdulillah aku sekarang sedikit tenang dan tak terlalu trigger sekarang aku ada pendapatan sendiri kerjaya walau hanya besa2 syukur alhmdllah.

Aku hanya nak kelua dari permasaalahn ini nak bahagia hidup tenang dengan anak2 dan aku terfikir nak pergi makamah, pejabat agama dn nak buat ujian dass. Aku takut min aku jadi mental disebabkan penderaan emosi yang beterusan.

Somi aku suka ugvt2 dn suka mnyalahkn aku bila ssuatu prkara berlaku. Aku penat min, bukan fizikal tapi mental. Cuma aku msh mmpu bertahan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.