Isu Keluarga

Ceritanya bukan hanya disitu suami saya  3 hari sekali baru mandi malahan gigi sendiri juga jarang sangat nak gosok pergi kerja pun tak mandi

Hi assalamualaikum.  Nak mintk admin tolong postkan soalan saya ni dan hidekan fb saya.  Terima kasih. Banyak soalan yg ingin ditanyakan dan ingin diminta pendapat atau pandangan.

Saya berumur 24 tahun dn suami 23 tahu.  Sebelum berkahwin saya bekerja dn gaji saya sebulan 3k+ disebabkan saya buat dua krja.  Masa tidur  3 4 jam shja.  Saya buat dua kerja pun sbb nak busykan dan diri dri igt dn mencari ex saya.

Dan kemudian saya mengenali suami di tmpat krja.  Sebelum berkahwin berkali kali suami mintak saya utk berhenti kerana sangat susah utk berjumpa dn keluar bersama.

Dan slpas kawin , saya berhenti kedua duanya sbb mngndungkn anak pertama dn mmg saya sndri tk mampu utk bkerja di sbbkn alahan msa mngndung . Dan skrg saya dh ada dua ank .

Yg beza setahun sja . Yg pertama dua tahun dn kedua 10 bulan. Sebelum ni suami saya tak berkerja dn bru skrg bkrja bru sebulan.  Kerjanya cuma 4 jam shja setiap hri dan gajinya 800 shja.

Dan kami tinggl brsama kluarga saya dri awl kawin smpai skrg.  Dan suami tk pernah membayar apa² , wlaupun dri segi sabun basuh baju , mkanan dll . Tahun lepas dia bkrja security dgn gji anggaran 2k .

Mkan minum mmg di tanggung kluarga saya 100% . Pernah ditanya , ditegur soal duit jawapan yg dia bagi ” nak buat mcm mana dh aku miskin ” . . Wlaupun saya tk bkrja saya ada buat krja smpingan sprti jualan online.

Dan brg ank kesemuanya saya beli , 2 kali beranak.  2 kali tu saya bayarkn sndri dn ditambah sedikit duit oleh mak . Soalnya , bukan saya tk bersyukur atau tk boleh terima hidup susah.

Sbb dri awal kahwin , tk prnah dpt duit nafkah utk saya mahupun anak . Sblom ni dia main game , wktu krja scrty dlu gji 2k habiskn utk game shja . Lpas brpa lama tk krja , dan bru bulan lpas mula bkrja dia jrang main game.

Tpi tetap masih main . Dan duit dia sikit pun saya tk kcau.  Saya prnah meminta utk bkrja dn sruh dia jga anak.  Tpi dia tknk.  Dia kata dia yg bkrja , saya jga ank.  Bukan tknk hntar pda org mengasuh , tpi kos utk hantar pun mahal dua org ank.

Dan ank kedua mmg tk mahu pada sesiapa.  Soalan dri segi duit , dia cuma bkrja 4 jam tpi balik dia tdur smpai maghrib.  Klau saya tk paksa dia bgun dia tk bgun. Dh paksa mcm2 di maki , katanya letih krja dn sbgainya.

Walhal ayah saya masih bkrja , dan dia tk sihat tpi mampu bkrja lbih masa . Ayh saya anggota uniform , dn ikutkn dh lama pencen tpi dia sndri mohon utk bkrja dn tk pencen lgi.  Sudahnya tu lpas bgun , bwak ank ronda kejap kurang dri 15 mnit.

Naik rumah isap rkok , smpai la pkul 9.  Kalut2 nk kluar prgi kedai.  Dlam 2 jam.  Baliknya isap rkok lgi.  Malam katanya mngntok esok kerja.  Mslahnya setiap hri mcm tu.

Hri cuti pun mcm tu.  Sblom ni dia tk krja pun sama mcm tu.  Even dia krja tpi tetap tk mampu nk beri nafkah utk saya dn anak.  Apatah lgi menyewa.  Saya pernah cuba bincangkn dgn mak dia.

Tpi mak dia malah kata , kan dlu dh bgtahu dia org susah.  Tpi bgi saya bukan soal susah atau senang.  Tpi usaha , dn bgi saya dia malas.  Krja 4 jam ja shri.  Jga anak tak , buat krja rmah tak.

Sedangkn dlu sblom ada ank saya bkrja seawal 6 pgi balik pkul 4 ptg , 4 ptg tu singgah toilet salin baju smbung krja tmpt lain smpai 12 mlm . Itupun kdang lpas pkul 12 , klau ada tmpt yg tk ckup org saya masuk ganti.

Kdang tu tk tidur lngsung.  Skrg saya jdi suri rumah , krja rmah , ank² , jualan online.  Smuanya saya buat sndri.  Klau nk ckap soal letih , saya rasa saya jauh lebih letih. Kerana tiada masa berehat.

Ank sya berjaga mlm.  Subuh bru tidur.  Dan isu kedua yg buatkn saya semakin rasa nj berpisah , nafkah b4tin.  Kdang smpai 7 bulan lebih tk bgi.  Dan biasanya klau bgi pun lepas saya merayu² , meminta² setiap hri.

Slpas mngndung ank pertama smpi skrg ank kedua dh 10 bulan , setiap kli bersama semua saya yg mntak.  Tk pernah sekali dia yg meminta , kdang saya terasa seolah jijik sgt saya ni .

Wlaupun saya yg mntk , tpi hrini mintk bulan depan bru bgi . Itupun kena kejan dia hri² , dh mcm mengemis pulak rasa.  Klau ckap soal badan atau kebersihan.

Ceritanya bukan hanya disitu suami saya  3 hari sekali baru mandi malahan gigi sendiri juga jarang sangat nak gosok pergi kerja pun tak mandi.  Makan dia pun saya suapkn.

Kdang tu bila dia mnum dri bekas yg sama , saya smpai rsa nk termuntah.  Tpi saya hormat dn jga perasaan dia.  Saya hadap jugak , dan utk diri saya skurangnya 2 kli shri saya mndi.

Tk prnah lgi sehari tk mndi.  Bukan nak puji cuma nak ceritakan keadaan sebenar situasi agar org faham situasi tu mcm mna.  Klau kata tk bern4fsu tngok saya ? Ats sbb apa ? Saya ni mmg jenis tk makeup.

Tpi alhamdulillah , wlau tk makeup . Masih cantik , sedap mata memandang.  Tk makeup tpi penampilan tu masih elok . Dan saya bukan jenis gemòk.  Maksud saya tu dri sblom kawin smpai skrg badan saya maintan elok ja.

Jadi apa sesiapa kt sini , boleh jelaskan tak.  Apa masalah dn punca utk masalah saya skrg ? Atau mcm mna nak selesaikan ? Saya boleh terima klau dia tk mampu nk bgi duit dn sbgainya. Tpi klau smpai batin pun tk blh nk bgi ? Salah saya ke ? Mcm mna lgi saya nk buat ?

Leave a Reply

Your email address will not be published.