Isu Keluarga

Ceritanya saya berkawin senyap2 di thai sebagai isteri ke 2 tetapi berkahwin semula secara sah di malaysia

Assalamualaikum KRT. Saya mintak jasa baik tlg siarkan kisah saya.. Saya ibu yang sedang hamil anak sulung dan tgh menghitung untuk diceraikan bila bila masa. Saya sdg hamil anak sulung yang saya dh tunggu selama 3 tahun.

Kandungan baru masuk trimester kedua. Ceritanya saya berkawin senyap2 di thai sebagai isteri ke 2 tetapi berkahwin semula secara sah. malaysia pada hujung nov 2017 dan smpai sekarang keluarga tak thu saya dan suami dh lama berkwin Melainkan mak saya.

Saya dlm keadaan dilema dan tersepit. Dalam msa yang sama saya tak tahu nak luah kemana. Kalau bukan fikirkan anak dlm kandungan saya mmg fikir bvnv diri mungkin jalan terbaik.

Sebelum berkahwin  saya juga pernah hamil tapi digugvrkan demi menjaga masa dpn suami kerana Suami saya berkerjaya bagus. Dan taknak sakitkan hati isteri pertama hingga Akhir akhir ni kami bergaduh besar .

Selepas kwin saya ikut suami tinggal di rumah ibunya. Saya masuk ke rumah sehelai sepinggang even satu tilam lama pun tak disediakan. Ibu dia janda ayahnya dh mninggl.

Sblum kwin ibu ada dpt sejumlah wang dan even dia thu anak dia akan berkahwin smua duit dihabiskan untuk Perkwinan saya , hampir 80% duit kami dan selbihnya duit mak ayah saya dan duit mak dia hanya 2ribu . Kami berkongsi majlis.

Saya guna nama buat pinjaman bank then dia stuju bayar bulan bulan. Saya kwin tanpa hantaran tpi hutang atas nama saya . Duit tu digunakan spnuhnya untuk majlis kmi . Lps majlis duit salam keruk fmili saya lunaskan hutang2 yang ada dan bakinya dipulangkan.

Sbaliknya duit belah fmili dia mak dia simpan. Snng kira dh pulang modal dan tak keluar sesen. Saya disambut sehelai sepinggan masuk rumah tu. Lagi saya buat hutang beli brg dlm bilik mcm tilam, kipas dan almari baju kecil.

Sedangkan isteri pertama seorang yang bekerjaya dan punya rumah dan kereta mewah.bSuami merupakan menantu sulung keluarga saya dan saya pun sama . Mak ayah saya sgt syangkan suami dgn harapan suami akan syang saya dan layan saya sbaik mereka layan suami.

Wang hantaran tak diminta hanya suruh sedua duit majlis tu pun kelurga topup lagi. Ikutukan fmily saya nak nikah je ckup dab mjlis kecil. Tpi sebab memikir air muka mak mertua yang anak nya kerja bgus tpi tak dibuat majlis. Mak ayah sudi buat majlis lbih besar (kongsi majlis)

3bulan kwin saya disahkan hamil lagi. Dan saya nntikan anak ni. Sejak prggy saya alahan pada kucing. Rumah mertua ada bela kucing. Lebih teruk saya sndiri mmg tak berapa minat dgn kucing.

Saya alahan dan mabuk smpai tak boleh makan untuk trinester pertama. Mak mertua tahu keadaan saya. Dan saya pernah mintak suami keluarkan kucing dri rumah. Tpi diendahkan. Akhirnya saya dihantar balik ke rumah fmily saya.

Saya hidup bagai bermadu dgn mertua, Suami bergilir sehari rumah mertua sehari rumah saya dan seterusnya d rumah isteri pertama. Duit gaji saya sepenuhnya saya tlg suami bayar hutang piutang.

Suami even lebih tua dari saya bila bergaduh dia akan turun tidur bawah bersama ibu dia atau isteri pertama. Saya akan ditingalkan . Marah , rajuk even saya slh atau dia slh tak pernah dia pujuk atau mintak maaf.

Skrng saya tinggal dgn fmili sndiri. Puas saya pujuk suami sewa  rumah untuk saya, tpi dia enggan. Atas alasan kami tak mampu. Tpi saya malu. Saya duduk dgn mak ayah. Makan minum mak ayah tngung. Saya cuma mampu beri 300 je pada mereka. Itu pun guna duit gaji saya.

Skng keadaan jdi lebih teruk bila suami rasa saya berdosa pada ibunya. Dan suami menyalahkan saya 100% atas apa yang berlaku. Stiap hari suami seolah olah mengugvt ini peluang terakhir untuk saya.

Selagi mak dia tak maafkan selagi tu saya akan susah. Suami selalu beritahu dia kwin dgn saya sebab kesianakan saya. Sbnrnya saya syangkan suami saya.. Tpi entah hati mula rsa tawar..

Saya penat kerja.. Bila mgdu sakit suami abaikan seolah saya mengada ngada.. Duit gaji saya habis bantu suami.. Tpi suami sibuk nak tlg mak dia.. Dia tak pernah bincang kalau nak guna duit untuk keluarga dia.. Sedangkan duit gaji saya sndiri dia akan hitung habis kemana..

Apa saya nak mkn pun saya taknberani nak ckp nnti akan jdi ungkitan.. Saya banyak telan air liur je masa mgandung ni. Mak ayah yang selaku belikan sebab takut saya mengidam dan fhm saya takde duit

Saya letih diugvt setiap hari.. Saya kesianakan anak dlm perut ni.. Harinni sya akan jmpa mak dia dan mintak maaf.. Tpi saya tak thu apa akan berlaku. Doakan lah yang terbaik. untuk saya dan suami.. Saya btul btul dah letih dan hilang tmpt mengadu..

Saya terfikir untuk bvnuh diri dgn tekanan kerja, suami dan fikirkan keadaan kandungan yang smpai skrng msih tak bukak lagi bukak merah.. Terabai diri saya dan anak..

Suami salahkan saya spnuhnya.. Sdgkan mak dia rela pilih kucing dari menantu.. Saya disuruh hantar rumah mak ayah smula.. Dia anak anak dia je tpi bukan saya menantu. Dia tak fhm saya perlukan suami saya dgn keadaan hamil kerja tak tntu msa mcm ni.. Bila jdi gduh besar tu jdi satu point untuk dia suruh suami ceraikan saya. Setiap hri suami bagaikan didesak untuk ceraikan saya..

Saya kesian kan suami yang tersepit antara saya dan ibu dia. Syaa tak pernah halang suami berbakti pada ibu. cuma saya mintak berhnti layan saya seolah saya bermadu.. Sehari sana sehari sini.. Nafkah saya diabaikan tpi nafkah ibu dia tak pernah miss.

Leave a Reply

Your email address will not be published.