Isu Keluarga

Kisahnya bila tinggal dekat lain pulak jadi bila adik beradik yang sudah kawin selalu berkunjung rumah mak setiap waktu min

Assalamualaikum min..boleh tak hide profile saye. Cume disini saya nak mintak pendapat sebab saya buntu min maaf andai saya salah mohon jangan kecam saya. Saya anak perempuan ketiga dari lima beradik, sorang adik lelaki no 4 yang lain pompuan.

Macamni min dalam ramai2 adik beradik saya paling susah min tapi takde laa sampai takde makan, cukup sekadar untuk bantu suami tampung mana yang patut. Saya dah kawin 13 tahun.

Suami kerja kontrak biase tapi dengan 3orang anak yang makin membesar paling kecil baby 8bulan saya bantu suami berniaga on9 dengan modal yang kecil ok lah dari takde cukup lah untuk mkn hari2 sementara hujung bulan.

Rumah kami tinggal sekarang hanya sambung rumah dgn rumah mak hanye itu yang kami mampu kecil2 cukup lah utk kami ank beranak. Awal nya saya menyewa rumah tapi mak cadangkan sambungkan aje dgn rumah mak.

saya dan suami terpaksa akur kerana tiada pilihan rumah sewa terlampau mahal. Saya dan suami kumpulkan sikit2 duit hasil niaga dan hasil gaji suami dpt buat rumah kecil yang ada dapur dan tandas, 1 bilik kecil. Takde perabot cukup rak baju dan buku anak2.

Utk pakai harian saya sangkutkn aje elok2. Takpela asal saya blh duduk skali dgn ank2 dan suami boleh masak utk ank2  jugak lauk telur kicap pun ok cume tak cakap aje kat orang ape yang kami lalui.
Kisahnya bila tinggal dekat lain pulak jadi bila adik beradik yang sudah kawin selalu berkunjung rumah mak setiap waktu min kdg2 tinggal je anak2 dorang kat mak saya walaupun dorang laki bini kerja shift salah sorang still boleh jaga.

Betul min dulu mak saya sihat sekarang mak saya kadang2 letih sangat atas faktor usia. Saya kesian min kat mak saya. Tapi mak saya pulak ok je anak2 dia yang lain suruh buat ape pun buat je sebab rase terhutang budi dengan adik beradik saya sebab selalu bagi duit, bagi barang kemas.

Mak saya selalu bagitahu takpela dorang dah bagi macam2 ape salah nye setakat mak masak, jaga cucu2. Masalahnye min saya tak kisah mak saya pun bukan pilih kasih antara cucu lain dengan anak2 saya mak layan sama rata saya boleh buat min dan saya selalu pesan kat mak saya takpe mak biar saya tgk anak2 saya nak ape2 takde la mak tengah rehat pun kena bangun lagi nak layan cucu

tapi terbalik ngan adik beradik saya. Dorang hanye goyang kaki min mak saya yang buat semua untuk cucu dan utk dorang sekali kesian betul tapi saya tak boleh bersuara. Dah bertahun min macamni. Mak saya mungkin terlampau sayangkan ank2 jadi ank yang berumah tngge pun ambk ksmpatan kt mak rmh dorang pndai pulak dorang kemas cantik2.

Saya diam dan mls nk bantah pape sebab dulu pun saya pernah bersuara hanya tu jawapan mak . Jadi tiada guna bersuara. Kadang2 mak tak larat masak saya hulurkan lauk walaupun lauk yang tak mewah cukup lah ikhlas dari saya tapi saya terkilan mak saya byk kali tolak pemberian saya kalau ambil pun jarang makan tapi selalu simpan untuk cucu2 yang dtg nanti.

Saya ok je saya taknak berfikiran negatif. Tapi mak jugak selalu ajak saya masak skali kat umah dia, lauk2 dia beli min saya hulurkan duit untuk beli lauk dia kate simpankan aje takpe tolong masak je ngan mak. Ok lah kan dah cakap macam tu saya ikutkan je.

Tapi suami saya sangat2 tak puas hati ngn adik beradik saya min. Dah saya ngn mak masak penat2 kan datang makan tu takpelah kan tapi lepas makan tinggalkan aje dlm sinki dgn pinggan mangkuk anak2 sekali penuh sinki min. mak saya penyayang tapi boleh ke anak2 lain buat macam nie kat mak.

tempat mkn pun tak bersihkan lepas makan berkumpul dgn yang lain siap gosip2 anak2 dia mak yang uruskan tiap kali nak mkn macam biase mak2 nye goyang kaki aje  mak pulak ok je maklumlah masing2 letih kerja hasilnya nak duduk rehat tiap kali dtg umah mak.

Saya min pernah jugak kerja balik keje masak, kemas rumah, anak2 lagi sekarang je tak keja lua sebab ade baby .Adik beradik saya kdg memang tak boleh tegur. Kadang2 buat derk je tegur lebih2 nanti mak saya tgk saya lain macam sudah2 saya biarkan je.

Dah tinggal dekat dgn mak memang la selalu jengukkan. Kekadang saya tolong kemaskan rumah mak time suami keja. hanya tenaga mampu saya sumbangkan utk dia walaupun saya letih kerja rumah saya, berniaga on9 dan baby yang xnk jauh dari saya.

Saya tersepit bila adik beradik saya yang selalu bantu saya dari segi wang minta saya kerumah dia utk tolong dia kemaskan rumah sebab tidak larat mengandung. Saya serba salah min nak kata tidak, saya pun terhutang budi tapi saya betul2 tidak sempat nak buat dengan baby lagi taknak berenggan dengan saya min.

Tp adik beradik seakan tidak faham dengan keaadaan saya jika dorang faham masakan minta saya ke rumah dorang suami saya xtahu kerana saya tidak ceritakan . Macam mane ye min.
Kdg2 dorang bergurau tapi selalu tinggikan suara pade saya bile  bercakap ,suami dah lain macam raut muka dia. Saya pun prnh tggikn balik suare time brckp sbb geram dan prnh jgk brgaduh pasal selalu berckp kasar setiap kali berbual. Dorang seakan akan minta saya puji melambung lambung dan kagum tiap kali dorang datang .

Tiap kali dorang tengok saya pakai cantik2 pula walaupun baju lame dorang mesti sound wah lawa baju bile beli  always macam tu suami siap tnye dorang nie ade mslh hati ke?saya cume ckp biakan jela dorang.

Sudahnye saya dan suami nekad nak cari rumah lain utk disewa semula tak tahan min walaupun dah berhabis simpanan buat rumah ape pendapat min. Bersuara nanti gaduh pulak dgn mak sendiri. Dah asing rumah ibarat macam tinggal sekali jugak.

Time masak rmh saya mak selalu hulur lauk basah mintak saya masak lebih utk ank dorang yang lain sekali utk kami ank beranak pakai lauk saya sendiri, sedangkan saya masak pun cepat2 buat mane2 sempat je jarang2 takpe min tapi hari2 koyak jugak saya nak buat utk masakkan dorang skali

untuk mak sorang takpe la masak lauk bagi je hari2 pun boleh  saya tolak mak anggap saya berkira dgn adik beradik yang selama ni selalu bantu saya. Betul min orang memberi kita berbudi tapi salah ke saya ?? Suami dah bagitahu saya adik beradik bantu saya utk buatkan saya ikut ckp dorang ,

saya dan suami sudah selalu menolak pemberian dorang dgn berhemah tetapi mak dan yang lain anggap kami laki bini berlagak. Tabur macam2 pade anak2 saya sehingga bila anak meminta pade saya atau suami kami bagitahu tak mampu dorang jauhkan diri dari kami dan seronok lain macam bila mak/pak sedara dorang datang.

bukn kami tidak mahu bagi ape anak suka cume minta anak2 bersabar hingga ayah dorang dapat gaji saya juga jelaskan pade anak2 kami bukan orang senang nak sesuatu terus dapat sedih saya min.

Mohon min siarkan masalah saya untuk saya minta pendapat semua sebab dlm mase yang sama saya xnak gaduh walaupun dah elak untuk jumpa hari2. Terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published.