Isu Keluarga

Yang paling buat aku marah disebab mulut puak4 dia suke bercerita buruk pasal aku sampaikan keluarga dia pandang hina aku min

Salam mohon share kisah sy nk dapatkan pandangan dr netizen. Netizen tolong bagi nasehat membina ya. Macam ni min..Bini aku min.Kami ada sorang anak umo 8 bulan. Masalah skrg, bini aku ni dtg dr famili yg tak semayang, solat pun tidak.

Mak pn tak marah anak tak solat..Pak sdara mak sdara semua 1 jenis tak suka solat. Bila solat tak buat, tiang agama rapuh la. Nak buat apa2 memang takde dah nak pikir dosa pahala.

Yang paling aku tak boleh terima bila bini aku ni min tak pernah nak meletakkan aku sebagai orang no1 dalam hidup dia..Dia tak rasa aku sbg suami oeang yg dia patot taat. Aku tak pernah pikir bukan2 psl dia sebab aku pcaya dia, tapi semua tu punah bila aku dapat tau dia msj dgn kwn aku ntah apa urusan.

D hujung ayat tu kwn aku pesan kat dia tolong delete nanti matyee baca mengamok pula dia. Jadi stiap ms dia tu dia terus delete. Jdi itu je la sempat aku baca. Kalau dia tau tugas dia sbg isteri aku rasa dia takkan buat macam tu.

Dia dah belakangkan aku selagi mana aku tak tau dgn apa2 urusan dgn j4ntan lain. Bila aku tnya dia cakap  minta. Tolong beli nasi. Padahal nasi elok. je kat dapo tu kenapa nak minta j4ntan lain beli tanpa aku tak tau. Allahualam la.

Aku bwk g jabat agama nk dftar kaunseling nak.bagi ostad basuh dia, Tp dia merayu2 taknak dan menyesal takkan ulang lagi. Ok aku bagi dia peluang. Tak lama lepas dalam 3 4bulan ke depan. Jaringan whatsapweb aku dah disconnect dia dah tutup, so aku tak boleh tau dah sape dia nk msj lagi.

Ok takpa, aku cube bsangka baik lagi unt tak pkir buruk. Tapi bende jahat sampai bila nak sorok min. Lama2 tuhan tunjuk juga,Antara sebab utama aku pantau tepon bini aku min, sebab bini aku ni seorang yg suke bercerita buruk pasal rumahtgga, psl aku kat oeang lain min..

Dia mgakui perangai dia tu min. yang paling buat aku marah disebab mulut puak4 dia suke bercerita buruk pasal aku sampaikan keluarga dia pandang hina aku min, suruh anak dia cerai dgn aku…Cerita kt kwn2 dia bende buruk psl aku min,

Cerita aku beli rantai gelang emas takde dia nak cite min, Tapi yg buruk suke sgt dia cite sampai aku ngn keluarga dia dah tbelah tak. boleh repair dah. Dia akui silap.dia sebab cite bnde buruk. Ok takpa bende tu letak tepi sebab aku dah proceed saman kat fmili dia dah sebab hasut unt bercerai.

Ok 3,4 bulan ke depan lepas tu aku dapat tau dia dah lock tepon dan kunci tepon dia min. Sekali lagi kantoi min. Aku tnampak msj dia dgn mak aku pulak.. Yg sempat aku baca mak aku pesan dia jangan sampai ayi tahu.

Aku dah macam, amboi kau takkan mak aku pun kau nk suruh aku gaduh becerita buruk pasal aku. Ya min betoi. Dia dah cite macam2 plk kt mak aku, Aku tanya mak aku balik, kalo dah semua bende dia cite pasal aku buruk, cube share sikit bende baik pernah dia cite tak kat mak aku. Mak aku cakap takda.

Aku nak baca apa isi urusan dia dgn mak aku, Dia bkeras taknak bagi, ms tu kt dpn umah. Dia punya taknak bagi tu dah macam boleh tarik perhatian oeang yg dekat2 dah. Aku ni tak nak la malu, dan taknak la oeang ckp aku jahat buli bini sebab depa tak tau perangai bini aku ni..

Aku masak dalam umah, aku mngamok2 kau ni kalo tak reti jadi bini, tak reti tggungjawab sbg isteri, kau jgn la ajak aku kawin aku ckp, Semua bende kau buat semua kau blkg kan aku, Semua kau sorok, Nk beli kete nk beli moto pun semua kau sorok kau suruh oeang lain buat bukan aku..

aku marah min kcewa jgn ckp la. Tp dia macam takde rs bersalah la min, Dia boleh balas balik abes tu nak cerai kan sy ke..? Ya Allah min, berbuih aku ckp dgn harapan dia tu bukak otak bukak minda sikit bia tahu tugas sbg isteri.

Makin meletup aku min. 2-3 ari juga aku tak bcakap min. Dgn harapan dia sedo la kan. Bukak la lock tepon tu. Apa guna kawin title laki bini kalo dia tak telus ade bende nk sorok dari aku min. Tp nampak nya lepas 2-3 ari tu dia tak nampak macam paham la min.

Aku takut dia bosan lah min 2 3 ari tak cakap, Aku pn ok pujuk balik, Kita kwn balik. Skrg dh smggu lebih, aku bwk dia g jalan ngn anak..Aku tanya dia tpon dh buka blm paswerd..?

Belum lagi min.. Dia tetap ptahan pndirian dia konon nak privasi pàswerd tpon tu dari aku. Aku pn apa ag min, aku basuh dia min,Bagi dia sedo. Aku cakap kalo semua orang ko nk cte buruk pasal aku, takkan aku nk kene jumpa balik semua orang nk bersihkan nama aku cite pulak kt depa yg perangai ko macam mana..

cite psl aib ko.. ko nak ke aku cite? Idak juga sedo min, Dia balas balik, cite la abg.. Aku macam apa b4bi si4l yg b0d0 sgt aku nk didik tp dia lagi buat aku didih. Aku kenal perangai bini aku min, Dah banyak kali dah aku pesan,

Jangan buat bende aku tak suke. Ada masalah bincang sini, bagitau abg. Bila aku tanya, dia cakap takde, sumpah nama tuhan bagai yg dia tak buat..Tp Tuhan tu Maha Mengetahui min,

Lama2 Tuhan tunjuk jugak, dalam2 takde buat rupa nya ade buat juga, dah la tu bila aku marah sikit pun takde reaksi rasa bersalah min. Takkan aku nak kene cakap kalau kau buat juga gugur talak 1 pulak.

Abeh care dh aku didik dia min, ajak semayang, blajo sama2 psl islam..Tp dia macam tu gak min. Kalau takde anak aku ni mmg aku anto dia balik umah famili dia je min, Dah la kije apa tak retibuat, tau minta duit je, Bukan nya aku kesah semua tu, Tapi minta tolong paham la aku tiap2 ari kuo keje cari duit nk bg anak.

bini makan, penat bhujan bpanas tak nak fmili lapo, tp dia, aku keluo g kije, dia stat bukak tpon cari oeang lain.nk cite hal dalam kain. Dh 3 taun usia kawin kami min,Aku macam dah fedup dengan perangai dia. Nak je aku anto dia balik kt fmili dia, Tapi aku pkir kan anak aku min.

Aku taknak anak aku membeso dalam psekitaran tak sehat keluarga besar dia yg letak agama bukan pada tempat dia. Solat mana, sekolah mana, apa semua takde. Aku kuat sebab anak je min, korang boleh tak bagi nasehat membina,

kalau aku cerai dia, sebab yg aku nampak cerai je satu2 nya cara nk didik dia, mgkin dalam eddah 2 3 bulan dia mula rasa khilangan, mgkin dia nk aku balik, mgkin dia tobat tak. nak ulang semua tu dan jadi bini yg lebih solehah dan taat pd suami.. mungkin.

Tapi bagaimana kalau pula dia selesa tanpa laki, dia terima seadanya cerai ni Anak pula dia pgg, apa nasib aku nanti min.. Tolong aku min. Perlu ke aku cerai bini aku min, sebab dia betul2 bukan calon yg baik.unt d jadikan isteri.. Time kasih siarkan min…

Leave a Reply

Your email address will not be published.