Isu Keluarga

Pada mula kisahnya perkenalan dengan suami orang ni kami telah terlanjur sampai saya mengandungkan anak dia dan kami terpaksa bernikah senyap2 diseberang

Assalamualaikum warga krt. Saya just nak share pengalaman berumahtgga saya dan kaalu ade ape2 pendapat yang terbaik, harap kawan2 dalam krt dapat komen.

Saya dulu pernah menjanda 2 kali, 1 anak bersama suami pertama dan 1 anak lagi bersama suami ke 2. Cerai dengan suami pertam sudah tidak sefahaman dan cerai dengan suami ke 2 memang salah kami ber 2 dan saya pun memilih untuk jadi janda demi elakkan dosa bergaduh dan btegang urat.

Alhamdulillah. kami bercerai secara baik dan anak2 mak saya yang jaga. Sebelum ni tiap2 bulan saya pergi jumpe dan bawak ank2 jalan2 atau shopping.

Kadang papa diorang pun kuar dengan kami sebab kami berkawan lagi walau da bpisah. cuma nk hidup bersama tu dah tak ade dalam jiwa ni.

Tiba 1 masa Allah tentukan saya berjumpa dan jatuh hati pada seorang laki, iaitu suami orang dan sudah menjadi suami saya yang sekarang.

Pada mula kisahnya perkenalan dengan suami orang ni kami telah terlanjur sampai saya mengandungkan anak dia dan kami terpaksa bernikah senyap2 diseberang.

saya ajak dia nikah dan dia pun sebenarnye memang nak nikah dengan saya. Selang 4 bulan lepas kenal kami bernikah..

Masa kenal dalam 4 bulan tu ade juga saya tgk baran dia, tapi bukan pada saya. Dia suka lepaskan marah pada orang2 keliling dia termasuk mak ayah dia. Dia juga nak saya sembuyikan penikahan kami lagi2 dengan isteri dia.

Saya ibarat perempua simpanan. Nafkah zahir batin culas. Dia hanya datang untuk main2, bila dah puas, dia terus tinggalkan saya macam tu sahaja.

Sebelum kawin Saya ade laa buat isthikharah, dapat laa petunjuk yang saya dan dia terperangkap dalam banjir. Saya tanya orang ramai cakap tu tanda kami murah rezeki.

Masa tu juga saya fikir mungkin lepas nikah saya boleh jadi isteri yang dapat ubah atau kurgkan baran dia tapi saya silap. Saya tak dapat buat sebab saya tak sepenting pada dia macam yang saya sangka. Kami selalu gaduh.

Dan punca gaduh kebanyakan saya terasa hati dengan dia. Dia selalu lebihkan minat dia, isteri pertama dia, kawan2 dia dan lain2 daripada saya. Ibarat saya ni perkara terakhir untuk dia fikir dalam hidup dia.

Lepas 2 bulan nikah saya disahkan pregnant masa tu saya bersyukur sangat2 tapi sayang saya rasa saya tanggung pembawakan, ngidam dan lain sorang2 je.

Dia takde rase nak kongsi pun kesakitan dan pengalaman saya pregnant ni. Sepanjang masa saya pregnant ni pun da berberapa kali dia lafazkan cerai, saya rujuk pej agama dan mahkamah, talak tak jatuh tapi kena rekod kat sane.

Dia memang marah ikut hati, tak fikir kesalahan sendiri, semua salah dia akan letak pada bahu orang lain. Saya dah tak larat.. Selama saya nikah dengan dia, belum sekali pun dia bagi nafkah pada saya.

Tak pernah sekali pun dia tanya nak makan ape2 tak, baby teringin ape2 tak. tapi kalau saya minta pada dia nak itu ini, muka dia automatik akn berubah dan jadi marah.

Saya akan terasa hati lagi2 saya pregnant kan. Saya asyik nangis je sepanjang jadi isteri dia. Saya nak lari tapi saya tak tau nak kemana… Ya Allah. berat sunggh dugaan yang saya dapat di rumahtgga yang ke 3 ni.

Tak tau nak minta bantuan sape dah. Kadang2 saya fikir nak m4ti jer, tapi Islam menegah saya dari buat semua tu. Saya buntu, saya tak tau nak buat ape.. Dia nTak tau nak minta bantuan sape dah.

Kadang2 saya fikir nak m4ti jer, tapi Islam menegah saya dari buat semua tu. Saya buntu, saya tak tau nak buat ape.. Dia nak bersama saya. dia akan buat2 sweet, tapi lepas tu dia akan buat tak kisah ape pun pasal saya.

Biar saya macam tu je. Sekarang pun saya macam da tawar hati nak layan keinginan dia. Mungkin dia pun tak ade rasa nak belai2 bini, nak manja2 dengan bini dan sebagai nye.

Betul. kadang bila saya pegang dia pun dia marah. Ntah laa saya tak tau nape dia macam tu. Saya rasa nak keluar dari hidup dia. Tapi saya betul2 tak kuat. Tak de sape2 disisi saya..

Sebelum saya terima dia sebagai suami saya, saya tolak 4 orang lelaki yang saya rasa betul2 nak saya jadi isteri dia. Saya tak nyesal tapi saya sedih sebab saya tersalah buat keputusan untuk hidup saya.

Yer, Allah da kuatkan jodoh saya dengan dia ni sebab itulah saya jadi isteri dia dan dia jadi suami saya sampai hari ni. Hari ni genap 8 bulan saya nikah dengan dia. Lagi satu, lepas jadi isteri dia saya tak dapat jumpe anak2 macam dulu.

Kalau sebut bab nak jumpa anak2 pun mesti jadi kemarahan pada wajah dia. Anak2 saya tak pernah jadi macam anak dia sendiri. Tapi, lepas tengok perangai dia saya rasa ade hikmahNya nape Allah jauhkan ank2 saya..

bila nak bersama dia akan buat2 sweet, tapi lepas tu dia akan buat tak kisah ape pun pasal saya. Sekarang pun saya macam da tawar hati nak layan keinginan dia. Mungkin dia pun tak ade rasa nak belai2 bini, nak manja2 dengan bini dan sebagai nye.

Betul. kadang bila saya pegang dia pun dia marah. Ntah laa saya tak tau nape dia macam tu. Saya rasa nak keluar dari hidup dia. Tapi saya betul2 tak kuat. Tak de sape2 disisi saya..

 

Sebelum saya terima dia sebagai suami saya, saya tolak 4 orang lelaki yang saya rasa betul2 nak saya jadi isteri dia. Saya tak nyesal tapi saya sedih sebab saya tersalah buat keputusan untuk hidup saya.

Yer, Allah da kuatkan jodoh saya dengan dia ni sebab itulah saya jadi isteri dia dan dia jadi suami saya sampai hari ni. Hari ni genap 8 bulan saya nikah dengan dia. Lagi satu, lepas jadi isteri dia saya tak dapat jumpe anak2 macam dulu.

 

Kalau sebut bab nak jumpa anak2 pun mesti jadi kemarahan pada wajah dia. Anak2 saya tak pernah jadi macam anak dia sendiri. Tapi, lepas tengok perangai dia saya rasa ade hikmahNya nape Allah jauhkan ank2 saya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.