Isu Keluarga

Kisahnya saya ada berbincang secara baik beritahu suami yg mak mertua saya jarang tanya pasal makan dan minum saya

Assalammualaikum warga krt. Tolong hide kan nama dan profile saya. Usia perkahwinan saya baru nak mencecah setahun, sekarang saya mengandung 3 bulan. Suami saya baik, bab2 nafkah tak pernah miss.

Sebelum saya kawen, suami pernah cakap kat saya selepas saya kawen dengan dia, saya kene duduk dengan mak dan ayah dia. Walaupun kawan2 saya puas nasihatkan saya kesan duduk sebumbung dengan mertua.

saya baru2 ni baru bergaduh besar dengan suami sebab saya luahkan perasaan tak puas hati saya berkaitan mak dia.

Kisahnya saya ada berbincang secara baik beritahu suami yg mak mertua saya jarang tanya pasal makan dan minum saya, saya mengandung alahan teruk bile suami kerja takde kt rumah takde pun mak mertua saya tanya keadaan saya,

keluar beli barang dengan adik ipar saya pun jarang nak beritahu malahan keluar macam tuh je walaupun saya ada je kt rumah. Sebelum nih ibu kakak ipar tiri saya meningg4l dunia, mak mertua saya inform ayah mertua utk beri izin nak melawat kakak ipar tiri saya di kajang,

saya dengar ayah mertua saya bagi tahu mak mertua saya suruh ajak saya bersama ikut sekali tetapi saya sedih belum sempat beri keputusan nak ikut atau tak , mak mertua saya dah beritahu ayah mertua saya mengandung alahan dan muntah2 teruk,

takut saya ni nak tumpang baring kt rumah orang. Ibarat saya ikut mereka hanya menyusahkan jer. Pada waktu tuh, saya tinggal seorang di rumah, dengan alahan saya yg teruk muntah2 jer. Suami pulak lambat balik sebab ada outstation hantar barang, ayah mertua saya ada urusan dengan customer di chelet

Saya tinggal seorang sampai ke malam. Saya tawakal je apa2 jadi kat saya, sebab muntah2 saya teruk dan risau pit4m jer. Saya luahkan perasaan saya secara baik dan mengharapkan suami berlaku adil dengan saya, tetapi pada hari yg sama suami marah besar,

meng4m0k tak tentu pasal bile saya luahkan apa yg rasa dengan sikap mak dia. Suami bertanya pada mak dia waktu saya munt4h dan loya teruk ada dengar ke tidak atau tanya keadaan saya, tetapi mak dia berdolak dalih cakap tak perasan dan tak dengar apa2.

Buat pengetahuan warga krt , bilik saya dan suami tak jauh pun dari bilik mak mertua dengan adik ipar malahan kalau batuk atau pun munt4h dalam bilik air kami memang akan tembus dengar hingga ke ruang tamu.

Mak mertua saya tanya saya apa yang saya x puas hati lagi dengan dia, saya beritahu perasaan saya apa yg saya x puas hati, tetapi mak mertua depan anak dia ungkit semua hal.

Ungkit pasal kain baju mak mertua saya cuci, baju pun mak mertua saya lipat,ungkit pasal duit yg majlis kawen kami padahal kami ada baki seribu lagi nk lunas kan hutang kami. Saya lepas mengandung nih memang saya berhenti kerja sebab tmpt kerja saya jauh dan selalu balik lambat,

jadi suamj risaukan keadaan saya dan anak dalam kandungan. Sebelum saya mengandung, saya jaga makan pakai suami saya. Selepas balik kerja pun saya masak pada hakikatnya kami ni makan berdua je, bila dijemput makan kepada mak mertua selalu menolak dan cakap dah makan dah.

Keluarga mertua memang jarang masak, dan lagi suke beli kat luar dari masak, ahli keluarga mertua memang makan dalam kuantiti yg sedikit. Saya sedih sampai macam tuh sekali mak mertua saya ungkit, suami pula marah2 teng king saya sampai sepak pec4h kan pintu.

jatuhkan maruah saya depan mak mertua saya dengan keadaan saya tengah mengandung. Hanya Allah je tahu apa perasaan saya.  suami berulang kali beritahu saya kalau suami tak de kat rumah minta tolong je dengan mak mertua.

Saya nih ada je minta tolong tapi saya pikir itu mak mertua bukan mak saya nk suruh2. Sampai satu tahap saya nak balik rumah mak saya nak duduk dengan mak saya sampai saya habis pantang. Betul lah orang kata  mak mertua dengan mak sendiri lain.

Mak saya offer diri nak jaga saya, tanya makan minum saya, emosi saya terjaga. Selepas kejadian tuh suami terus hantar saya balik rumah mak, dan bila berhadapan dengan mak terus air mata mencurah2 kerana saya dah tak tahan nak pendam perasaan saya apa yg jadi.

Sampai satu tahap saya beritahu mak kejadian tuh, saya jujur beritahu mak saya smpai rasa nk bercerai dengan suami sebab hal berkaitan dengan mak mertua tak pernah habis.

Saya perlu jaga kesihatan mental saya untuk kesejahteraan kandungan saya. Saya tak nak stress dan efek kandungan saya. Apa yg perlu saya buat? Mohon minta pendapat.
P/s : maaf luahan terlampau panjang.

Leave a Reply

Your email address will not be published.